måndag 22 februari 2016

Träna på

Allmänt 

  •  Hanteras av andra (i koppel främst)
  • ljudar vid trix/shejping
  • stressar vid shaping
  • stressar lätt vid misslyckande
  • stressar när inte belöningen kommer på länge
  • osäker på avstånd från mig (inte när han jobbar ut, utan när han är på avstånd)
  • snor belöningen när ja lägger ner den
  • hålla kontakten/koncentrationen när jag lämnar honom
  • att han inte lägger vikten bakåt i kampen 

 Rörelser

  • Runt-springer och rundar ett föremål jag pekar på  
  • Sängen-Går och lägger sig i säng/på filt
  • Gåå-Går sakta mot pinn-target 
  • Nos-Trycker nosen mot target/tar sig snabbt till target
  • Halta-Haltar bredvid eller mot mig med vänster tass 
  • Bakåt-Backar
  • Kryp-Kryper vid min sida eller mot mig 
  • Glid-Kryper baklänges
  • Tass/ben-Marschera, gå och sparka högt med benen
  • Putt-Rullar boll mot mig


Trix på tydligt kommando 

  • Rulla-Rullar runt åt vänster
  • Lur- Rullar åt höger 
  • Hopp-Hoppa jämfota 
  • Banzai-Sitta fint
  • Pang-Lägger sig på sidan
  • Väggen-hoppar upp och tar avstamp mot en vägg
  • Skäms-Lägger högertassen över nosen
  • Lägg i den-Lägga föremål i det jag pekar på 
  • Buga-Han bugar 
  • Skall
  • Bubblor-Stoppar nosen i en vattenskål och blåser bubblor 
  • Filten-Rulla in sig i en filt 
  • 1/2/3/4-Lyfta respektive ben
  • Snurr/spinn-Snurrar åt höger respektive vänster   
  • Rygg-Lägger sig på rygg 
  • Tassar-Tar upp tassarna på något
  • Vänd-Vänder sig om 180 grader  
  • Golv-Nosen mellan frambenen
  • Tak-Tittar upp i taket
  • Frambenen på föremål och backa runt 
  • Hålla i/krama föremål
  • Svansen-Ta svansen
  • Sträck-Stå på bakbenen 
  • Skaka-Skaka på huvudet
  • Gapa-Öppnar munnen
  • Knät-Lägga huvudet i knät på en person


Andra trix

  • Hakan på framtassarna
  • Hålla position (sitt/plats/ligg/stå/sitt fint) länge med fokus
  • Balansera saker på nosen/huvudet
  • Frysa nosen på höften (vänster/höger)
  • Korsa tassarna (stående/sittande/Liggande) 
  • Springa och sätta sig bredvid en annan person
  • Fokuserar blicken på ett föremål
  • Dra/bära/kampa med det allra flesta föremål


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar